Het Nieuwe Printen en Zinloos Geweld

Gepubliceerd op http://www.cio.nl

In 2004 lanceerde de overheid een campagne met in de hoofdrol Ko en Luuk Doeks. De Doeks uut Hasselt. De reclame introduceerde Het Nieuwe Rijden en was immens populair. Niet veel later, mei 2005, publiceerde Bill Gates een whitepaper met de naam: The New World of Work.

Ik weet niet wie de whitepaper van Gates naar het Nederlands heeft vertaald, maar ik heb een sterk vermoeden hoe het gegaan is. Stelt u zich een huiskamer voor, ergens eind mei. De vertaler zit op de bank, voor de TV met de laptop op schoot. Helemaal zoals het hoort volgens Bill Gates. De vertaler worstelt met de titel. The New World of Work? De Nieuwe Wereld van het Werken? Nee. De Nieuwe Werkwereld? Nee. Werken in de Nieuwe Wereld? Ook niet. Op TV schakelen de Doeks uut Hasselt lekker vlot van de tweede naar de derde versnelling. De vertaler kijkt op. Het nieuwe rijden?

Dat is het. Het nieuwe werken!

Ik weet niet zeker of het zo is gegaan, maar alles wijst er wel op. Immers, The New World of Work vertalen met het nieuwe werken is – op zijn zachtst gezegd – een hele vrije vertaling. En geen beste. Misschien verklaart dat waarom regelmatig in de kantoren van Nederland het volgende gesprek te horen is:

“Weet je wat iets voor ons is?”
“Nou?”
“Het nieuwe werken!”
“Ok. Klinkt goed. Dat is dus nieuw?”
“Nee, dat niet. Het is al tien jaar oud.”

Ik heb daarom onlangs een nieuwe regel in mijn leven geïntroduceerd. Dingen die beginnen met ‘het nieuwe’, die moet je wantrouwen. Dus, toen iemand vorige week tegen mij begon over Het Nieuwe Printen was ik meteen alert. Het was tijdens een marktconsultatie. Vier partijen kwamen vertellen over de toekomst. Allemaal hadden ze het over Het Nieuwe Printen. Wat het precies was, werd me niet helemaal duidelijk. Of helemaal niet. Maar ik hoorde wel steeds dezelfde, verwarrende kreten:

  • Minder printen! Maar ook kunnen printen van elk apparaat….
  • Overal kleurenprinters! Maar ook gebruikers kunnen beperken om in kleur te printen…
  • Follow – me printing! Maar dat is al meer dan tien jaar oud…

En natuurlijk, groen printen. Niet de kleur, maar de overtuiging. Minder Co2 – uitstoot, verdwijnende inkt, tweezijdig, en ga zo maar door. Er waren zelfs partijen die aangaven dat je ook milieuvriendelijk kunt printen door de vervuiling te meten en dat te compenseren met groene certificaten. Klimaatneutraal printen noemden ze dat.

Boompje printen, boompje planten, zeg maar.

Ik was meteen gecharmeerd. Ik kom namelijk uit Breda. Een Brabander. Een katholiek. U weet wel: eerst zondigen, en dan afkopen. Zo doen we dat. Maar iets voelde niet helemaal goed. Je kunt wel mooie sier maken met het klimaatneutraal printen, zoals sommige scholen doen, maar eigenlijk is het ook een beetje laf. Je zegt eigenlijk tegen je eindgebruikers: print gerust, we compenseren het wel. Wat je er niet bij zegt, is dat je dat doet met gemeenschapsgeld. Geld dat je ook uit kunt geven aan het onderwijs.

Niettemin, het concept laat me niet los. Ik zie namelijk overal ook andere toepassingen. Zo overweeg ik al een paar weken om Peter van der Velden, de burgemeester van Breda te bellen. Het gesprek zou ongeveer zo moeten gaan:

“Luister, Peter. Ik heb een briljant idee.”
“Ik luister.”
“Het werkt als volgt: elke keer als er iemand zonder aanleiding in elkaar geslagen wordt in Breda, stort de gemeente 500 euro in een fonds voor onderwijs in Afrika.”
“Ok. Waarom?”
“Omdat de zinloosheid makkelijker aan te pakken is dan het geweld.”
“Leg uit!”
“Nou ja, met zo’n fonds is geweld nooit meer helemaal zinloos. Dat klinkt goed, toch? Breda, de eerste grote gemeente zonder zinloos geweld.”
“Ik ben geïnteresseerd. Heb je er al een naam voor?”
“Ik dacht aan Het Nieuwe Geweld.”
“Klinkt goed. Is dat nieuw?”
“Natuurlijk.”

Geef een reactie

