Me, Myself & I

Gepubliceerd op http://www.surfspace.nl

Op 24 augustus van dit jaar, midden in een zwoele zomernacht, om drie uur twintig precies, schudde de grond ten zuiden van Napa, Californië. 249 mensen raakten gewond, tientallen gebouwen stortten in en duizenden liters fantastische Californische wijn gingen verloren. Rond Napa werd 93% van de mensen wakker, even verderop in Oakland en de San Francisco Bay Area was dat maar 55%.

45% van de mensen in Napa viel die nacht niet meer in slaap.

Hoe weten we dat? Dankzij Jawbone, een bedrijf dat hele lelijke armbandjes maakt die onder meer je slaapgedrag bijhouden. Het is de toekomst, mensen! De Gekwantificeerde Zelf. Op je gevoel afgaan is zo 2012! Gevoel is maar gevoel. Cijfers moeten we hebben! En daar zorgen de draagbare apparaatjes voor die bijhouden hoe je slaapt, hoe je beweegt, wat je eet, hoe het gaat met je bloeddruk, je hartslag, je cholesterol, wat je drinkt en ga zo maar door. Deze apparaatjes stellen je in staat om je leven te beteren en natuurlijk om op te scheppen over je prestaties tegenover je Instagram – vrienden.

Ik denk niet dat het iets voor mij is, die draagbare metertjes. Ik ben niet zo goed met cijfers, en dan bedoel ik vooral het negeren ervan. Een paar jaar geleden had ik een auto zonder navigatie en maakte het mij nooit zo heel veel uit hoe laat ik thuis was. Nu heb ik wel zo’n systeem en probeer ik steeds fanatiek enkele minuten van de geplande aankomsttijd af te snoepen. Waarom? Geen idee, maar het is sterker dan mezelf! En het verschijnsel doet zich overal voor. In de tijd voor Facebook telde ik mijn vrienden nooit om maar eens wat te noemen. Dat voorspelt weinig  goeds voor een constante stroom van gegevens over wat ik eet, wat ik drink, hoe ik slaap, en hoeveel ik beweeg.

Maar dat is mijn probleem.

Misschien opent de Gekwantificeerde Zelf wel nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs? Bij Fontys, bijvoorbeeld, werken we al jaren met zogenaamde studieloopbaanbegeleiders (SLB-ers). Het doel van deze begeleiders is om de studenten zo goed mogelijk door hun studie te leiden. Dat is goed voor de student en goed voor Fontys. De SLB-er wordt daarbij ondersteund door een online studieloopbaandashboard dat hem inzicht geeft in het studiegedrag van de student. In zijn activiteiten, zijn voortgang, zijn aanwezigheid en ga zo maar door.

Zou het niet fantastisch zijn als we nog veel meer wisten van de student? Als we hem verder kwantificeren! Als het dashboard ook toont wat de student drinkt (te veel!), wat hij eet (macaroni), hoeveel hij beweegt (op,- en neer) en hoeveel hij slaapt (te weinig). Dan hebben we pas echt informatie waarmee we de studieprestaties naar grote hoogten kunnen stuwen.

Goed idee?

Misschien. Maar het blijven cijfers en die vertellen maar een beperkt verhaal. Een student is veel meer dan cijfers op een dashboard. Ook voor de student geldt – om met Louis Van Gaal te spreken – het totale mens principe. Er is zoveel meer dat een student drijft en dat invloed heeft op zijn studie dan in cijfers is uit te drukken. Ik durf zelfs te beweren dat één goed gesprek met simpele vragen als ‘Hoe gaat het?’, ‘Hoe bevalt het?’ en ‘Hoe is het thuis?’ al meer informatie oplevert dan al die cijfertjes. Maar ja, voor een goed gesprek moet je wel de tijd nemen.

En daar wringt vaak de spreekwoordelijke schoen.

Ik zal het proberen te onderbouwen met wat cijfers. In 2003 was er bij Fontys één FTE nodig om 11,5 student te voorzien van onderwijs. In 2012 was de verhouding één op 12,5. Een lichte stijging die vooral te verklaren is door de groei van het aantal studenten (van 30.000 naar 40.000). Het eindproduct – de afgestudeerde student veranderde in die jaren niet heel veel. De grondstof – de middelbare scholier – ook niet. Er werden wel honderden miljoenen geïnvesteerd in IT.

De conclusie ligt voor de hand. Als de grondstof niet significant wijzigt, het eindproduct ook niet en je met ongeveer even veel mensen het werk doet máár je hebt wel beschikking over al die geweldige IT om je te ondersteunen. Al die geweldige zaken die je eerst niet had. Al die tablets, smartphones, social media, online databases, smartboards, conferencing tools, en ga zo maar door), dan moeten de medewerkers het wel rustiger hebben dan ooit. Dat kan niet anders.

Niet dus.

Als ik met docenten praat, dan zeggen ze juist dat ze het drukker hebben dan ooit vaak niet ondanks al die IT, maar juist dankzij al die IT. Misschien is dat wel de belangrijkste uitdaging van IT in het onderwijs! Om te zorgen dat docenten ontzorgd worden. Om te zorgen dat administratieve taken weggeautomatiseerd worden. Dat formulieren digitaal zijn, roosteren en reserveren vanzelf gaan, aanwezigheidsregistraties en evaluaties zich geruisloos op de achtergrond voltrekken. Dat er tegenwicht wordt geboden aan de behoefte aan vastlegging en transparantie (voor wie het nog niet wist, dat is een ander, subtieler woord voor bureaucratie). IT moet ervoor zorgen dat docenten in hun kracht komen te staan. Dat ze maximaal tijd vrij kunnen maken voor onderwijs, voor vakverdieping en voor hun studenten.

Voor een goed gesprek!

Tenzij je bij een bank werkt, kun je je geld maar één keer uitgeven. Als ik het voor het zeggen had, en maakt u zich geen illusies, dat is niet zo, zou ik investeren in IT die het leven van docenten lichter maakt (en bij voorkeur dat van studenten functioneel zwaarder). Ik zou niet investeren in systemen die de student verder kwantificeren. Beter meer tijd voor een goed gesprek ondersteunt door wat cijfers, dan heel veel cijfers en bijna geen tijd meer voor een gesprek!

Misschien wikt en beschikt u wél over het geld in uw instelling. Beslis dan in alle wijsheid maar bedenk wel: bovenstaande is mijn mening. U mag er mee doen wat u wilt. En bedenk ook, misschien is deze column wel een heel subtiel offensief om mijn eigen drankgebruik onder de mat te schuiven.

Ik sluit het niet uit!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s