BIG DATA & DE KAAS (KOEPRODUCT AS A SERVICE)

Ik werk bij een Hogeschool en daar volgen we graag de trends. Zo ook Big Data. Immers, data hebben we meer dan genoeg. Neem nu de 15.000 gelijktijdige gebruikers die dagelijks verbonden zijn met ons draadloze netwerk. Dat genereert heel wat data. Zouden onze studenten daar iets mee kunnen, vroegen we ons af. 

En of ze daar iets mee kunnen!

Niet alleen maakten ze zinloze, maar leuke visualisaties, zoals de pizzameter waarin je precies kon zien hoeveel straling het draadloze netwerk genereerde en hoeveel pizza’s je daarmee kon verwarmen. Ook bouwden ze apps die antwoord gaven op vragen als:

–       Hoe druk is het in onze gebouwen? En wanneer?

–       Waar zijn de hotspots?

–       Hoe lang ben ik deze week op school geweest en hoe verhoudt zich dat tot mijn rooster (de luiheidsmeter)?

–       Hoe verhoudt zich mijn aanwezigheid tot mijn punten? Of uitval?

–       En – mijn favoriet – waar bevinden zich op dit moment grote groepen vrouwen?

Is het bovenstaande Big Data? Ik heb geen idee. Het is wel leuk en het gaat ons zeker helpen om onze hogeschool weer wat beter te organiseren. Dat is ook het beeld dat ik heb bij Big Data. Dat er zoveel informatie beschikbaar komt, die we zo goed kunnen duiden, dat we opschuiven van intuïtie naar weten. Van argumenten naar feiten.

Of zoals mijn vader altijd zei: Gezond verstand? Dat moet je wantrouwen!

Ik geef een voorbeeld: mensen die gewelddadige games spelen, plegen sneller geweld. Of: mensen die gewelddadige games spelen, kunnen hun agressie kwijt, en zijn daarom minder gewelddadig. Het één is precies het tegenovergestelde van het ander, maar beide stellingen kunnen prima beargumenteerd worden.

Ander voorbeeld: Te hard rijden is goed, want dan ben je scherper en dat is veiliger. Of: te hard rijden is onveilig, je maakt sneller ongelukken. Misschien dat we dankzij Big Data op een gegeven moment echt het antwoord weten. Dat we al die gegevens van snelwegcamera’s, verzekeraars, mobiel verkeer, leeftijd, type auto’s, weersomstandigheden, bijziendheid en ga zo maar door analyseren en dan op een dag zeggen: we weten het nu zeker: als je tussen de 25 en 35 bent, vrouw en hoog opgeleid, dan is te hard rijden veiliger, maar alleen bij droog weer.

Of: dankzij Big Data weten we het zeker: als je gewelddadige spellen speelt én je bent jonger dan 21 en man, en linkshandig, en je hebt geen broers en zussen, dan is er 10% minder kans dat je je geweer leegschiet in een schoolklas. Spelen maar, dus!

Is het bovenstaande een goede ontwikkeling? Of is het juist een eng idee? Allebei, denk ik. Het zou mooi zijn als we wat vaker beleid maken op basis van gegevens. Maar aan de andere kant, wie controleert de data? Wie zegt dat de gegevens kloppen? En de conclusies?

De toekomst zal het leren. Ik zie echter op korte termijn een duidelijke schaduwzijde waar ik jullie graag voor wil waarschuwen. Ik zal dat uitleggen aan de hand van een voorbeeld: Ik ga regelmatig naar de Albert Heijn, en daar gebruik ik de zelfscanner. Lekker makkelijk, want dat voorkomt elke vorm van sociale interactie met de cassière. Vaak koop ik dan een blokje kaas, lekker voor bij de wijn. Maar soms besluit ik bij het schap met de chips dat ik eigenlijk meer zin heb in borrelnootjes. Wat ik dan doe is het volgende: en ik geef toe, ik ben er niet trots op.

Eerst haal ik de kaas met de zelfscanner uit het systeem. Dan mik ik het blokje kaas achter de borrelnootjes. Ik heb namelijk geen zin om helemaal terug te lopen naar de kaasafdeling. En ik ben hier heel goed in. Heel goed! Ik heb een door de jaren heen geperfectioneerde techniek ontwikkeld waarbij ik een blokje kaas in één vloeiende beweging achter in het schap gooi, terwijl ik een zak borrelnootjes pak. Dat ziet niemand!

Maar nu, sinds kort, sinds Big Data, heb ik het beeld dat op een dag – weken later – die kaas gevonden wordt en dat na een analyse van zelfscaninformatie, camerabeelden en mobiel verkeer mijn deurbel gaat. En dat dan die man van de Albert Heijn voor mijn deur staat met in zijn ogen een teleurgestelde blik. En in zijn handen een verschrompeld blokje kaas.

Kijk, dát vind ik nou een eng idee.

Advertenties

Een gedachte over “BIG DATA & DE KAAS (KOEPRODUCT AS A SERVICE)

  1. AH, ben jij dat…die luie kaassmijter!

    Afz. Vincent A.K. Envuller

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s