DE SLIMME ENERGIEMETER en TIM, MIJN BUURMAN

Ik geef toe, ik had me er niet goed in verdiept. Tot voor kort was mijn beeld ongeveer zo:
De bel gaat. Er staat een man voor de deur. Hij is in uniform. Hij komt de meterstand opnemen, zegt hij. Ik laat hem binnen en terwijl hij mijn meterkast opent, stel ik hem een vraag.
“Wat is de hoogste buitentemperatuur ooit gemeten op aarde?”
“57,7 graden Celsius”, zegt de man in uniform. Hij denkt er niet eens bij na. Daarna voegt hij eraan toe: “In Libië in 1922”.
“Bedankt, zeg ik.”
De man knikt en hij vertrekt. Ik blijf achter en besef dat ik er eindelijk één ontmoet heb.

Een slimme energiemeter.

Inmiddels weet ik beter. De slimme energiemeter is de volgende stap in de flexibilisering van de energiemarkt. De flexibilisering van de energiemarkt, dát was nog eens een goed idee! De klant werd weer koning. Je kon zelf kiezen welke leverancier je wilde. Of je groene stroom wilde of niet? Wel of geen daluren? De tarieven vastzetten, of juist niet. En voor hoelang!? De service zou omhoog gaan. De kosten naar beneden. En, het allerbelangrijkste, de klant was weer vrij. Vrij om te kiezen!
Ik deed daar niet aan mee. Ik ben daar te lui voor en bovendien; ik kan het makkelijk betalen. Ik stond daar mijlenver boven. Tot ik mijn nieuwe buurman ontmoette. Mijn buurman heet Tim en hij is een Excelkoning. Tim zoekt alles tot de bodem uit, en dan begint hij te graven. Hij speurt websites af, leest internetfora, vraagt al twitterend door en al die informatie voedt hij aan Excel. Daarna giet hij er een sausje met complexe formules overheen, en zo vindt hij dan ergens de ideale combinatie van leverancier, daluren en het vastzetten van tarieven. Daarmee bespaart hij honderden euro’s per jaar. En – zo heb ik ondervonden – hij praat daar onophoudelijk over op de jaarlijkse buurtbarbeque.

Ik kan het niet helpen, ik baal daar verschrikkelijk van. Waarom? Niet omdat ik het Tim niet gun of omdat ik het erg vind om teveel te betalen, maar wel als iemand anders dat niet doet. Ik vind het niet erg om geen winnaar te zijn, maar dankzij Tim ben ik een verliezer. Dat is heel wat anders. Dat is onprettig. Dat is oneerlijk. Dat voelt alsof je genaaid wordt. En, nog veel erger, het voelt alsof ik iets moet doen. Dat ik dingen moet uitzoeken. Dat ik ook websites moet bezoeken, fora’s moet lezen en Excelbladen moet vullen. Het was toch de bedoeling dat de klant zich vrij zou voelen om te kiezen? Zo voel ik me helemaal niet. Ik voel me helemaal niet vrij. Ik moet kiezen. En ik moet ook nog eens de goede keuze maken.

Buurman Tim doet precies hetzelfde met zijn zorgverzekering, zijn internetaanbieder, en ga zo maar door. Ik hoorde hem pas betogen dat hij vond dat je ervoor moest kunnen kiezen om vakantiegeld per maand uit te keren. Waarom, zo vroeg hij retorisch, zou je je vakantiegeld maar één keer per jaar krijgen? Met de moderne IT-systemen kun je die keuze best flexibel maken. Ik moet er niet aan denken. Het is dan wachten op die collega die zijn geld per maand laat uitkeren, op een renterekening zet en dan net 300 euro meer vakantiegeld bij elkaar spaart. En daar lekker 3 dagen extra van op vakantie gaat én dat tot vervelens toe bij de koffieautomaat herhaalt.

Daarom hou ik hierbij een warm pleidooi voor de terugkeer van De Provinciaalse Noord-Brabantse Electriciteits Maatschappij (De PNEM). Ik kom uit Breda en daar wist je, De PNEM, daar is geen ontkomen aan. De PNEM had geen slimme energiemeters, geen keuzes, geen servicemodellen, volgens mij hadden ze niet eens een telefoonnummer. Je kreeg gewoon één keer per jaar een rekening en die moest je betalen. Waarschijnlijk was die rekening veel te hoog en werd je door de ambtenaren van De PNEM ongenadig genaaid, maar dat maakte niet uit. Immers je wist zeker: de buurman, en de buurman daarnaast, en die collega, allemaal worden ze genaaid door de PNEM. Daar kon je helemaal, helemaal niks aan doen.

En dat, dames en heren, gaf nog eens echt een gevoel van vrijheid.

Geef een reactie

